Eén van de deelnemende winkeliers aan het Bijlmer Europroject (Imagine IC, 2010) was Toko Kai Hing. Toko Kai Hing was de eerste winkel die in 1975 in Ganzenhoef werd geopend. Ruim acht jaar geleden nam zoon Ramon Toko Kai Hing over van zijn vader. Dit was geen verrassing omdat de van origine Surinaamse Ramon al van jongs af aan in de winkel stond om mee te helpen. Toko Kai Hing is ‘De winkel van Sinkel’ van Amsterdam Zuidoost. Je kunt er terecht voor levensmiddelen, groenten, een broodje of een maaltijd, maar ook voor een geurtje, voor accessoires voor huis en tuin, voor kruiden en voor medicijnen.
De winkeliers die meededen aan Bijlmer Euro, haalden de met RFID-tags bestickerde bankbriefjes bij ontvangst langs een kastje op hun toonbank. Via mobiele telefonie zond het het gegeven dat er betaald werd met een Bijlmer Euro (niet door wie, waarvoor of voor hoeveel) naar de website. Via datavisualisatie ontstond hier een kaart van de roulatie van de Bijlmer Euro’s tussen de superdiverse klantenkringen. Zo ontstond een beeld van onderlinge relaties en betrokkenheid in de buurt, en van de spilfunctie van lokale winkeliers daarbij.
Consumenten konden hun Bijlmer Euro stickers bij de Bank ophalen en deze plakken op hun biljetten van vijf of tien. Bij de bank kon je ook zien waar jouw Bijlmer Euro biljet, ontvangen als wisselgeld in een van de deelnemende winkels, al eerder was geweest. Je kon bovendien jouw Bijlmer Euro’s voorzien van berichten voor gebruikers na jou, en de berichten van eerdere gebruikers lezen. De Bank stond op gezette tijden op verschillende plekken in de buurt.
Was het Bijlmer Euro project geslaagd? De ondernemers zeiden dat het te kort duurde, slechts drie maanden. Jenny van Dalen, die de contacten legde en onderhield met de ondernemers, moest eerst hun vertrouwen winnen en hen overtuigen van in huis halen van vreemd apparaatje. De meeste ondernemers waren niet echt computerminded. Sommige winkeliers gaven korting maar de inkomensderving werd meestal niet gecompenseerd door omzetstijging. Bijlmer Euro was een kunstproject, maar dat was voor de deelnemers niet echt te bevatten. De hardwerkende ondernemers hadden weinig tijd voor bijeenkomsten, daar kwam niemand. Men hoopte vooral op meer omzet en naamsbekendheid en in meer of mindere mate is dat ook gelukt.
Imagine IC werkte samen met het Amsterdam Museum en andere instellingen en musea in Europa samen in het Entrepreneurial Cultures in European Cities project. Tijdens de Buurtwinkels tentoonstelling worden producten uit de Bijlmer Euro ondernemingen opgenomen in de groeikast van de tentoonstelling en komen de ondernemers naar het Amsterdam Museum om naar de tentoonstelling te kijken.